BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Khamis, 10 Februari 2011

Kosa kata bahasa Cina

Hari ini saya yang bergelar Qaseh Ungu Violet ingin berkongsi cerita mengenai kosa kata bahasa Cina. Saya yang dilahirkan sebagai orang Melayu jati sememangnya tidak memahami bahasa Cina, apatah lagi mengetahui tentang kosa kata bahasa Cina sekaligus meletakkannya dalam peti minda saya. 
Peristiwa ini berlaku semalam, di mana kelas Sosiolinguistik Bahasa Melayu sedang berlangsung. Ketika proses pengajaran dan pembelajaran sedang asyik berlangsung, kamipun memberikan contoh perkataan "Yik Mun" dengan menyebutkan dalam ejaan bahasa Melayu. Kemudian pensyarah kami gelak dan menyatakan bahawa sebutan kami salah. Kami cuba mempertahankan sebutan kami tetapi ternyata ia salah. Pensyarah kami memberitahu bahawa dalam bahasa Cina, sebutan tersebut tidak wujud dan Yik Mun merupakan nama orang Cina. Jadi 'Yik Mun' akan disebut dengan sebutan berbunyi 'Yik Man'.  Tambah pensyarah lagi, jenama telefon bimbit 'Samsung' juga disebut 'Samsang' dalam sebutan yang sebenarnya.

Buah Fikiran:
Beginilah jadinya jika kita langsung tidak mempunyai asas sebutan dan kosa kata dalam bahasa Cina. Hal ini ditambah lagi apabila kita telah terdidik dengan bahasa Melayu sahaja. Jadi, tidak salah andainya kita mempelajari bahasa lain sebagai pengetahuan tambahan.

0 ulasan: