BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 14 Mac 2011

BAHASA ISYARAT


Situasi:
Pada hari ini, saya ingin berkongsi cerita mengenai bahasa isyarat. Saya pasti ramai yang keliru untuk menentukan bahasa isyarat itu adalah sebuah bahasa ataupun tidak. Tetapi, pada hakikatnya bahasa isyarat itu juga merupakan sebuah bahasa kerana bahasa isyarat itu mengandungi makna, sistem dan kodnya yang tersendiri walaupun bahasa tersebut hanya menggunakan pergerakan tangan jari-jemari dan mimik muka. Saya juga yakin dan pasti bahawa ramai di antara kita yang sempurna dari segi fizikal tidak mampu untuk memahami bahasa isyarat. Hal ini demikian kerana kita sudah terbiasa berkomunikasi dengan golongan yang sempurna fizikal.
Tetapi berbeza pula dengan saya. Hal ini kerana saya mampu untuk berkomunikasi dengan orang kelainan upaya (bisu) menggunakan bahasa isyarat. Perkara ini berlaku kerana saya pernah tinggal sebumbung dan bekerja di bawah satu kilang dengan golongan ini. Jadi, tidak menjadi masalah untuk saya berinteraksi dengan mereka.
            Saya akui pada mulanya sememangnya agak sukar untuk saya membiasakan diri saya dengan situasi tersebut. Sebelum ini saya tidak pernah mendalami ilmu bahasa isyarat, apatah lagi mengamalkannya. Tetapi, hasil tunjuk ajar dan ilmu yang diberikan oleh mereka semua, akhirnya saya berjaya menguasai bahasa isyarat. Apa yang lebih membuatkan saya terharu ialah mereka telah menghadiahkan kepada saya sebuah buku ‘Bahasa Isyarat Malaysia’.

Buah Fikiran:
Tidak salah untuk kita mempelajari bahasa lain, khususnya bahasa isyarat. Keadaan ini akan menjadikan kita lebih fleksibel dan mampu untuk berkomunikasi dalam pelbagai cara sama ada menggunakan suara sebagai medium perantaraan ataupun menggunakan pergerakan jari-jemari. Saya pasti ramai yang seronok dan terhibur apabila mempelajari bahasa isyarat ini. Oleh sebab saya terlalu terhibur dengan bahasa ini, saya telah mengembangkan kemahiran saya dengan mempelajari lebih banyak pergerakan bahasa isyarat dengan merujuk kepada buku yang telah diberikan oleh kawan saya. selain itu, saya turut mengajarkan kepada kawan saya asas-asas pergerakan bahasa isyarat kepada kawan-kawan saya dan mereka kini juga sudah mampu untuk berkomunikasi dalam bahasa isyarat.

0 ulasan: