BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 11 Mac 2011

Pengetahuan baru


Situasi:
Hari ini kami berkuliah seperti biasa. Dan semasa pulang dari kuliah, saya berbual dengan salah seorang rakan sekelas saya. Kawan yang saya maksudkan itu berasal dari negeri di sebelah Timur. Kami berbual mengenai cara memasak makanan untuk santapan di pagi raya. Semasa sedang asyik kawan saya menyatakan antara menu-menu dan tips untuk senang menyiapkan menu tersebut, tiba-tiba kawan saya menyebut:
                                                “Sekising garam”
Saya yang begitu asing mendengar perkataan tersebut akhirnya tergelak kecil. Bukan niat mahu menghina cara sebutannya tetapi hairan mengapa pengambilan garam digandingkan dengan perkataan “kising”. Sedangakn dalam dialek Kelantan dan Terengganu perkataan “kising”  membawa maksud “tersengih”. Kemudian kawan saya menceritakan maksud yang didukung oleh perkataan tersebut iaitu bermaksud kita mengambil garam secara menggempal garam tersebut dan apabila kita menggempal garam itu, kita tidak dapat menutup tangan kita dengan rapat. Dengan penerangan tersebut, barulah saya faham akan makna tersebut.

Pendapat:
Setiap orang memiliki teknik dan cara percakapan yang berbeza. Kadang-kadang ada perkataan yang diwujudkan sendiri oleh seseorang apabila mendapati ia sedap didengar dan mudah diamalkan. Tambahan pula, gandingan perkataan ini memudahkan kita untuk memahami sesuatu situasi. Sama juga dengan “mencubit sedikit garam” iaitu untuk menggambarkan garam itu perlu diambil sedikit. Manakala “sekising garam” pula bermaksud kuantiti garam yang banyak.

0 ulasan: