BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 11 Mac 2011

:: Cerita di Pasar Tani Tanjong Malim ::


Situasi:
Cerita saya kali ini berkisar di Pasar Tani di daerah Tanjong Malim. Pada satu pagi yang agak hening, saya telah ke pasar tersebut untuk membeli sayur-sayuran dan lauk untuk di masak. Hampir beberapa kali saya berjalan-jalan di kawasan pasar tersebut, akhirnya saya membuat keputusan untuk membeli sayur di kedai pakcik yang berbangsa Melayu. Ketika saya ingin membayar harga sayur tersebut, pakcik tersebut memberitahu harganya sebanyak “lapan kupang”. Pada mulanya saya agak terpinga-pinga tapi apabila cuba memahaminya barulah saya dapat mengerti bahawa kupang yang dinyatakan itu membawa maksud ‘sen’.

Buah fikiran:
Jika kita berada di geografi yang berbeza dari daerah kita, kita sepatutnya berusaha untuk memahami dialek dan loghat yang digunakan di tempat tersebut. Jadi, kita tidak akan mudah terkeliru dengan perkara yang kecil seperti yang pernah saya alami ini. Selain itu, jika kita memahami dialek mereka, masalah keberkesanan dalam proses komunikasi juga dapat dielakkan.

0 ulasan: