BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 14 Mac 2011

BUDAYA BERTERIMA KASIH


SITUASI:
Budaya berterima kasih amat penting untuk diamalkan dalam kehidupan kita seharian. Kita haruslah menerapkan budaya ini dalam pelbagai situasi dan keadaan yang kita alami, terutamanya ketika kita menerima pertolongan dan bantuan daripada pihak tersebut. Sebagai tanda utnuk menghargai niat baiknya itu yang telah menolong, kita haruslah mengucapkan terima kasih. 
Saya pernah mengalami satu keadaan yang agak malang dalam hidup saya. Kejadian ini berlaku sekitar lima tahun lalu di mana saya telah menolong seseorang yang sangat memerlukan pertolongan. Dia telah merayu kepada saya agar menolongnya dan kerana bersimpati dengan keadaannya yang naïf, saya akhirnya menghulurkan pertolongan. Tetapi apa yang membuatkan saya terkilan, dia langsung tidak mengucapkan terima kasih kepada saya dan menghiraukan saya setelah saya menolongnya. Bukanlah niat saya untuk dia membalasnya tetapi cukuplah sekadar dengan ucapan terima kasih.
BUAH FIKIRAN:
Beginilah budaya dan adab masyarakat Melayu yang kian luntur. Mereka hanya mengenal kita di saat mereka memerlukan pertolonga  daripada kita dan akan meninggalkan kita setelah mereka memperoleh kesenangan. Dalam hal ini, kita seharusnya berterima kasih kepada orang yang telah menghulurkan pertolongan kepada kita sebagai tanda kita menghargai pertolongan yang diberikan olehnya. Sikap yang kurang sopan dan tidak beradab itu hanya akan menimbulkan persepsi negatif terhadap diri kita.  


0 ulasan: