BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 14 Mac 2011

BUDAYA MEMBERI SALAM


SITUASI:
Budaya memberi salam merupakan satu budaya yang sangat dituntut dalam kehidupan kita yang hidup bermasyarakat. Hal ini demikian kerana, melalui bidaya ini secara tidak langsung akan dapat mengeratkan lagi tali silaturrahim di antara setiap individu.
Bila bercerita mengenai budaya memberi salam ini, saya mula teringat sewaktu kunjungan saya ke rumah saudara kawan saya. Saudara kepada kawan saya ini telah berkahwin dan dikurniakan seorang anak perempuan yang sangat comel yang kini berusia tiga tahun. Apa yang membuatkan saya teruja, kanak-kanak sekecil itu telah diajar memberikan salam dan bersalam serta mencium tangan tetamu yang datang berkunjung ke rumahnya. Jadi, kita dapat lihat bahawa didikan ibu bapa amat penting bagi membentuk anak-anak yang bermoral tinggi.
Budaya memberi salam dan bersalam amat penting dalam kehidupan kita

BUAH FIKIRAN:
‘Melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Itulah perumpaan yang dapat saya berikan berdasarkan situasi yang saya alami ketika itu. Didikan awal yang duberikan oleh ibu bapa kepada anak-anaknya perlu dititikberatkan. Hal ini tidak bermakna budaya ini hanya tertumpu kepada kanak-kanak sahaja tetapi sebagai oarng yang lebih dewasa, kita perlulah menerapkan budaya tersebut dalam diri kita dan sentiasa mengamalkannya walau di mana kita berada.

0 ulasan: