BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 14 Mac 2011

Bahasa Lagi


Situasi:
Kami sekumpulan ditugaskan untuk membuat kajian penyerapan modal insan di mana-mana institusi dan kami telah memilih institusi Pemurnian Akidah di Baitul Ehsan, Sabak Bernam. Sebelum bergerak ke sana, kami berkumpul di hadapan Kolej Harun Aminurrashid (KHAR). Semasa berkumpul, kami asyik menikmati keindahan alam dan melihat pelbagai jenis burung yang unik dan cantik. Terdapat juga sejenis burung yang saya tidak pernah tengok secara langsung selama ini dapat dilihat di situ. Burung yang dimaksudkan ialah burung enggang. Semasa sedang menikmati keindahan makhluk tuhan itu, saya terdengar salah seorang kawan saya menyebut:
            “Wah, ramainya burung tu…ada lima semua. Ramainya….”

Saya dengan spontan menegurnya,
            “***, bukan ramaila…banyak!”
Tetapi mungkin kawan saya itu tidak perasan dengan teguran saya kerana terlalu asyik melihat burung-burung yang unik itu berterbangan. Sementara kawan-kawan lain yang mendengar teguran saya itu gelak kecil kerana mereka tidak pernah mendengar individu yang menggunakan perkataan ramai untuk binatang.
Cantiknya makhluk ciptaan tuhan
Pendapat:
Bagi saya yang telah biasa mendengar perkara itu berulang kali menganggapnya perkara biasa dan tidak lagi asing di telinga saya. Tapi kalau boleh biarlah kata bilangan yang digunakan sesuai dengan apa yang ingin disampaikan. Contohnya, jika ingin memberikan kata bilangan kepada burung, gunakanlah perkataan banyak dan ramai untuk manusia.

0 ulasan: