BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Sabtu, 22 Januari 2011

YANG BAIK JADIKAN TELADAN, YANG BURUK JADIKAN SEMPADAN

Assalamualaikum w.b.t


Saya baru sahaja selesai menonton cerekarama TV3 yang bertajuk 'Iqra'. Drama yang berlangsung selama dua jam ini dijayakan oleh Eman Manan sebagai tunjang utama, Jasmin Hamid sebagai isterinya dan beberapa lagi pelakon yang berkaliber. Apa yang menarik tentang filem ini ialah mengenai pengajaran dan nilai-nilai murni yang ingin diketengahkan oleh pengarang. Terdapat salah satu adegan dalam drama ini yang menarik minat saya untuk dibawa ke pena penulisan saya iaitu apabila watak utama iaitu Eman Manan telah menghina seorang alim ulama apabila alim ulama itu menyuruhnya membaca kitab suci al-Quran.

"Eh orang tua, kau berambus sekarang! Berambus! Kau tak payah nak suruh aku baca al-Quranlah..baik kau berambus sebelum aku sepak kau!!

Sikap biadab ini jelas diperlihatkan apabila Eman Manan menggunakan bahasa yang sungguh kasar terhadap alim ulama yang sudah tua. Sepatutnya dalam hal ini Eman Manan cuba bercakap dengan baik kerana orang tua tersebut mengajaknya untuk berjalan ke arah lorong yang diredhai Allah S.W.T. Namun, demi untuk menunjukkan realiti sebenar kehidupan masyarakat kita yang terpesong akidahnya, pengarah sengaja meletakkan adegan tersebut agar ianya dapat dijadikan iktibar kepada kita semua.

Begitu juga dengan adegan anak perempuan Eman Manan yang telah menengking ibunya yang menghalang dia untuk berjumpa dengan lelaki yang telah mengandungkannya. Anaknya telah menengking ibunya dan mengatakan bahawa ini bukan urusan ibunya. Sikap biadap ini amat dilarang dalam Islam. Begitu juga jika dilihat dari sudut kehidupan Melayu kita, sikap ini amat bertentangan dengan adat dan budaya hidup kita sebagai orang Melayu. Seorang ibu seharusnya dihormati dan disayangi. Dan anak perempuannya tersebut haruslah menjaga adat dan tertib sebagai perempuan Melayu dan menghormati ibunya dengan bercakap secara lembut dan sopan serta menggunakan bahasa yang baik-baik.

Sebagai anak, kita seharusnya melayan kehendak dan keinginan ibu bapa kita dengan baik. Kita tidak boleh menderhaka kepada orang tua kita walaupun dengan perkataan "ah". Syurga kita terletak di bawah telapak kaki ibu kita, tidak kira bagaimana sekalipun ibu kita itu. Renung-renungkanlah.

0 ulasan: