BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Selasa, 11 Januari 2011

BAHASA DAN MASYARAKAT

Hai semua..bagaimana saya hendak mulakannya? Tadi saya sedang berborak dengan kawan-kawan berkenaan tugasan subjek pendidikan. Kami berbeza kos, jadi pensyarahnya tentulah berbeza. sedang kami rancak berbual, dia menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada pensyarah tersebut. Saya yang ketika itu sedang tekun mendengarnya menjadi terkejut. Kata-katanya berbunyi begini:

Kawan: Ore mitok nak tukar group tapi gak maso ore mitok tukar lecturer tu oyak awak nok tukar sebab awok kene bete yang pertamo ke?

Saya: pahtu tokleh tukarla?

Kawan:toklehla..nate sungguh lecturer.

Saya: tok baik. (tergamam dan hanya mampu tersengih dan menjawab sepatah)

Sepatutnya dalam situasi tersebut, kita tidak boleh menyalahkan pensyarah dan kita juga tidak perlu menyumpah pensyarah tersebut. Perkataan "nate" dalam dialek Kelantan bermaksud binatang. Jadi, perkataan tersebut amat kasar untuk ditujukan kepada orang yang memberikan kita ilmu pengetahuan. Mungkin ada sebab-sebab tertentu yang membuatkan pensyarah tersebut tidak membenarkan kawan saya tukar kumpulan. Hal ini demikian kerana akan menyukarkan pihak atasan dalam soal pengurusan. Jadi, sebagai pelajar kita harus memahami dan bukannya memprotes setiap apa yang berlaku. Pensyarah adalah insan mulia yang harus dihormati. Andai kata kita terlalu marah, apa kata kalau kita tukar kata-kata kita kepada:

"Aku tok puah atila nga lecturer tu tapi gak nok wat ghano mugo dio lebeh besa tu gak"

Ayat tersebut membawa pengertian bahawa kita harus bersabar dan redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh pensyarah dan menganggap pensyarah sebagai orang yang lebih besar dan berkuasa berbanding diri kita. Walaupun kita ingin meluahkan rasa tidak puas hati, biarlah ayat tersebut ditapis terlebih dahulu. Jadi sikap dan persepsi negatif itu akan hilang dan hati kita akan menjadi lebih tenang.

0 ulasan: