BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Rabu, 19 Januari 2011

LAGI CERITA SOSIOLINGUISTIK

Salam semua....

Tadi, saya pergi kedai char kuey tiaw yang terletak berhadapan dengan Restoran Dusun Bay. Orang kata char kuey tiaw di sana sedap tapi bagi saya biasa sahaja rasanya. Hal ini mungkin kerana saya tidak menggemarinya. Sebelum berhenti di kedai tersebut, saya terlebih dahulu pergi menjemput kawan saya yang tinggal di Taman Perumahan Awam 3. Jadi saya tidak keseorangan. Selepas menjemput kawan saya, kami singgah ke pekan sebentar kerana saya ingin memindahkan wang ke akaun butik pakaian. Setelah selesai urusan pemindahan wang tersebut, kami terus menuju ke kedai yang dimaksudkan tadi. Selepas mengambil tempat duduk yang agak strategik, kamipun mula memesan makanan dan minuman. Antara menu yang kami pesan ialah:

i) Char kuey tiaw biasa sepinggan (hanya sepinggan sebab saya tidak menggemarinya.)
ii) Milo ais mountain
iii) Teh ais
Dipendekkan cerita, setelah selesai makan dan minum, kawan saya  ingin menelefon ibunya di kampung untuk memaklumkan bahawa duit pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah masuk ke akaunnya. Sedar tidak sedar perbualan tersebut mengambil masa yang agak panjang. Jadi sepanjang perbualan kawan dan ibunya itu, saya hanya mendiamkan diri dan memerhatikan gelagat pelanggan di restoran tersebut. Hampir setiap genap penjuru saya perhatikan dan akhirnya pandangan saya tertumpu kepada sekumpulan pelajar perempuan yang sedang seronok berbual bersama-sama temannya.

Perempuan 1: Eh, ko nak pergi mana kejap lagi?

Perempuan 2: Pergi berak!! haha!

Perempuan 3: Nape tak jawab je pergi mampos, kang senang jek...boleh tanam terus! haha!

Perempuan 1: A'ah aku sokong...jawab bodoh jek..aku serius sengal!

Perempuan 2: Bodoh ko ni!!!

Daripada apa yang saya lihat, saya dapati bahasa yang mereka gunakan agak kasar. Mungkin perbualan sebegini sudah menjadi kebiasaan pada mereka tetapi bagi sesetengah individu yang sensitif, mereka mungkin akan menyatakan bahawa situasi tersebut sesuatu yang sensitif dan boleh membawa kepada keruntuhan budi bahasa. Tambahan pula, pelajar tersebut adalah berjantina perempuan dan berbangsa Melayu. Jadi, sebagai perempuan Melayu kita haruslah menjaga budi bahasa dan tatasusila kita yang penuh dengan adab sopan serta berbicara menggunakan tutur kata yang halus dan lembut.

Bukan susah untuk menjaga budi bahasa. Hanya terpulang kepada diri kita hendak mencorakkan perbualan kita. Jika kita sudah terbiasa dengan perkara tersebut, tidak mustahil cara perbualan tersebut akan terus menjadi tabiat kita dan ini sekaligus akan mencemar dan menjatuhkan maruah kita sebagai gadis Melayu.

Sebagai gadis Melayu yang juga pelajar pendidikan, kita cuba dan berusahalah untuk berubah ke arah yang lebih positif. Kita seharusnya cuba untuk mengubah cara perbualan kita agar tidak menggunakan perkataan-perkataan yang tidak senonoh dan sensitif. Hal ini demikian kerana setiap kata yang meniti di bibir kita akan melambangkan diri kita. Jika baik maka baiklah jadinya. Jika buruk maka buruklah jadinya. Renung-renungkan.

0 ulasan: