BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Khamis, 20 Januari 2011

MASALAH BAHASA

Assalamualaikum kawan-kawan semua...

Kali ini aku masih ingin menceritakan benda yang sama iaitu berkenaan bahasa. Maklumlah sebagai guru bahasa, aku menjadi semakin sensitif dengan isu-isu bahasa ini. Sebentar tadi, dalam jam 11malam aku membuka akaun laman sosial (facebook) aku.
Laman sosial Facebook

Setelah mula melayari laman sosial tersebut, aku menerjah ke ruang halaman terlebih dahulu. Setelah ruang halaman tersebut muncul di skrin komputer riba aku maka terteralah segala kata-kata yang diposkan ke laman facebook senarai kawan-kawan aku. Dam di situlah aku terlihat pos seorang teman yang terpaksa disembunyikan identitinya. Teman saya ini menggunakan perkataan yang terlalu kasar memandangkan dia merupakan seorang gadis yang sepatutnya menjaga tutur katanya.

"Macam setan jek, excellent je konon, lembab nak mamposs!!"

Aku yang ketika itu membaca pos yang dihantar ke lamannya sendiri berasa amat terkejut. Bukannya dia tidak tahu bahawa komen-komen atau pos yang dihantar ke ruang lamannya akan dibaca oleh semua pengguna laman sosial tersebut yang terdiri oleh masyarakat seluruh dunia. Hal ini juga akan menjelaskan lagi ciri-ciri atau personaliti diri kita. Seperti yang telah dinyatakan bahawa bahasa melambangkan bangsa. Jadi, sekiranya bangsa kita mengamalkan tutur bicara sebegitu maka perkara tersebut akan menjadi cerminan dan bukti siapa diri kita sebenarnya.

Dalam hal ini, teman aku tersebut perlulah bersabar. Tidak semua perkara yang kita lalui di dunia ini akan melalui jalan yang mudah. Kadangkala kita harus bersusah payah kerana kepayahan itulah yang akan membuatkan kita lebih matang dan tabah. Janganlah kita merungut di atas kesusahan yang kecil. Sedarlah bahawa kadang-kadang Tuhan mahu menguji hamba-Nya dan jika kerana perkara sekecil itupun kita sudah melatah, apatah lagi jika sesuatu yang besar berlaku kepada kita. Jadi, teman saya itu perlulah banyak bersabar dan jangan cepat melatah dan menggunakan laman sosial tersebut untuk melepaskan amarah. Fikir-fikirkan.

0 ulasan: