BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 14 Mac 2011

SULALATUS SALATIN


SITUASI:
Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu merupakan sebuah novel Melayu yang dijadikan teks wajib dan diajarkan kepada pelajar tingkatan enam. Setiap bab dan kandungan dalam karya ini telah ditulis dengan menggunakan bahasa Sanskrit ataupun bahasa Melayu Lama. Jadi, untuk memahami setiap jalan cerita yang terdapat di dalam novel ini tentu akan mengalami kesukaran. Bagi, pelajar tingkatan enam, masalah tersebut mungkin boleh diatasi dengan mudah kerana proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas diadakan di bawah bimbingan guru. Jadi, guru boleh menjadikan dirinya sebagai pemudah cara untuk memudahkan pelajar memahami bahasa tersebut.
Begitu juga sewaktu saya masih berada di tingkatan enam. Pada waktu itu, cikgu saya telah bertindak sebagai pemudah cara untuk memudahkan kami memahami jalan cerita karya tersebut, Cikgu kami telah menterjemahkan karya tersebut ke dalam bahasa Melayu Moden dan membuat sinopsis bagi setiap bab.

BUAH FIKIRAN:
Sulalatus Salatin merupakan sebuah karya agung yang wajar untuk dijadikan teks wajib bagi warganegara Malaysia untuk meningkatkan kesedaran nasional dan mengobarkan semangat cintakan tanah air dalam diri pembaca. Jadi, cadangan saya ialah sekiranya novel Sulalatus Salatin diterjemah ke dalam bahasa Melayu Moden, sudah tentu akan memudahkan pemahaman masyarakat sekarang untuk mengetahui setiap jalan cerita yang terkandung dalam novel ini.

0 ulasan: