BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Khamis, 17 Mac 2011

Rukun Negara - Kesopanan dan Kesusilaan



Selamat pagi semua...
Hari ini saya ingin berkongsi satu cerita berkenaan ikrar Rukun Negara kita yang kelima iaitu kesopanan dan kesusilaan. Kita sedia maklum bahawa ikrar tersebut mengajak kita supaya sentiasa bersopan-santun tidak kira di dalam perbuatan atau percakapan. Sebagai masyarakat Timur, kita tentulah sudah diasuh untuk sentiasa berlemah-lembut dan menjaga kesopanan kita agar tidak dipandang enteng oleh masyarakat lain. 
Berkenaan ikrar tersebut juga, saya mempunyai satu cerita berkenaan sesuatu yang pernah saya alami. Pertama, situasi ini berlaku di rumah saya. Rumah sewa yang saya diami ini dihuni juga oleh pelajar junior. Perbezaan umur di antara kami ini membuatkan mereka menjadi lebih hormat kepada saya dan kawan-kawan yang lain. Setiap tutur kata yang dikeluarkan sentiasa kelihatan sopan dan mereka membahasakan diri saya sebagai 'kakak' dan mereka tidak pernah meninggikan suara kepada saya. Malah, dalam pelbagai hal yang berkaitan rumah, kami sentiasa menjadi rujukan mereka dan ini dapat dilihat bahawa mereka lebih mengutamakan yang lebih dewasa. Perihal kesopanan ini jelas dilihat dalam diri mereka. 
Tetapi berbeza pula dengan seorang rakan saya yang sebaya juga dengan saya. Apabila berlaku perselisihan faham, dia selalu menggunakan perkataan-perkataan yang kesat dan tidak sopan seolah-seolah perkataan tersebut sudah terbiasa meniti dibibirnya. Hal ini ditambahkan lagi apabila dia suka mengepos sesuatu yang dia rasakan tidak di matanya di laman sosial. Hal ini menampakkan dirinya yang cepat melatah dan tidak rasional. Di laman sosialnya juga kita dapat lihat setiap bentuk dan jenis penulisannya yang agak teruk dan kasar dari segi bahasanya.Sepatutnya kita tidak boleh menjadikan laman sosial sebagai tempat untuk kita melepaskan amarah kita. Kita tentunya sudah sedia maklum bahawa laman sosial milik kita itu akan menjadi santapan pemilik-pemilik laman sosial yang lain. Jadi, fikir-fikirkanlah...

0 ulasan: