BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 18 Mac 2011

Raja Lawak musim kelima

Hari ini merupakan hari terakhir untuk peserta-peserta rancangan Raja Lawak musim kelima beraksi di atas gelanggang dan pentas raja lawak. Malam ini akan menjadi penentu untuk persembahan-persembahan yang pernah dilakukan oleh mereka. Siapakah yang akan merangkul tempat sebagai juara? Adakah R2, Man atau Balas?
Namun bukan itu yang ingin saya utarakan tetapi apa yang ingin saya katakan adalah berkenaan lawak-lawak yang pernah digunakan oleh mereka yang pernah bergelar sebagai peserta Raja Lawak. Bercerita mengenai pengalaman saya selama menjadi penonton setia rancangan Raja Lawak Astro, banyak adegan atau slot persembahan peserta-peserta rancangan ini yang menggunakan perkataan-perkataan yang berkonotatif lucah. Bukan sesekali perkara ini berlaku tetapi kerap sekali. Persoalannya, adakah tiada isu lain yang boleh digunakan untuk berlawak? Adakah hanya itu idea yang mereka ada untuk membuatkan penonton ketawa? 

Kadang-kadang saya merasakan terlalu jijik dan malu semasa menonton rancangan ini bersama orang yang berlainan jantina, terutamanya kekasih saya. Di rumah pula iaitu ketika musim cuti semester, saya akan menonton rancangan ini bersama keluarga saya. Kadang-kadang timbul rasa malu sekiranya ayah saya juga turut bersama menyertai rancangan ini. Hal yang selalu disentuh oleh peserta raja lawak ialah berkenaan kemaluan lelaki yang selalu dilambangkan dengan telur, bola, guli, burung dan sebagainya.

Pengacara rancangan Raja Lawak Astro
Cadangan saya ialah agar pihak Astro dapat menapis dahulu bahan-bahan lawak yang ingin dipersembahkan oleh peserta agar sensitiviti sesetengah masyarakat dapat dielakkan. Jangan fikir hanya hendak melawak dan membuatkan penonton ketawa sahaja tanpa memikirkan kesan-kesan yang mungkin timbul di kemudian hari kelak.

0 ulasan: