BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 18 Mac 2011

KEDAI 'SAYANG'

Cerita ini berlaku pada tengah hari tadi ketika aku dan kawan aku pergi makan di sebuah kedai yang terletak di Bahtera Arked iaitu berhadapan Kolej Harun Aminurrashid (KHAR). Setelah penat mengelilingi deretan bangunan kedai tersebut, aku memilih untuk makan di Restoran Azizan.

Setelah memilih makanan yang kami mahu, kami mencari tempat yang sesuai untuk menjamu selera. Selepas tiga puluh minit kemudian, kami selesai makan dan berkira-kira untuk membayar wang di kaunter. Sementara menunggu penjaga kaunter tersebut mengira harga makanan orang lain, aku memerhatikan keadaan sekeliling. Di sini memang ramai pelanggan. Pelanggan tetap dan pelanggan baru. Selepas penjaga kaunter tersebut selesai mengira harga makanan pelanggan sebelumnya, aku pun bertanyakan harga makanan aku dengan memberitahunya apa yang aku makan. Sebelum itu, penjaga kaunter tersebut memohon maaf kerana lambat dan terpaksa mencuri masa aku. baik sungguh bahasanya. Kemudian, aku menyenaraikan apa yang telah aku makan:

"Saya minum teh ais dan sirap limau. Makan pulak ayam goreng, ayam kicap, sayur pucuk paku dan hati ayam."

Sambil menekan kalkulatornya, dia memberitahu setiap harga makanan aku dan setelah membayarnya, dia menegur aku:

"Terima kasih sayang, maaf lambat tadi ye."

Aku terkejut namun aku tidak pula menunjukkan reaksi aku secara terang-terangan kerana sebelum ini aku pernah mendengar cerita tentang penjaga kaunter terbabit yang suka memanggil kesemua pelanggannya dengan nama "sayang"

0 ulasan: