BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 18 Mac 2011

Industri Perfileman Zaman Sekarang ='(

Saya begitu sedih dan kesal apabila melihat industri perfileman negara zaman sekarang. Setiap cerita atau filem yang hendak dibentuk mesti terdapat unsur-unsur tahyul dan seks ringan-ringan. Persoalannya, perlu ke adegan tersebut dimasukkan? Wajarkan untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat? Adakah itu aset yang digunakan untuk melariskan cerita? 
Saban hari juga kita lihat semakin ramai artis-artis wanita yang mendedahkan tubuh mereka buat santapan umum. Kadang-kadang saya merasakan diri saya bukan berada di Malaysia tetapi di negara-negara Barat. Kerajaan sibuk menyekat artis Hollywood supaya berpakaian sopan tetapi anak tempatan sendiri seperti tidak cukup kain, buka sana buka sini.

 
Adegan seksi dalam filem 'Mantra'
Selain itu, terdapat juga adegan-adegan seksi dalam filem yang tidak sepatutnya ditayangkan kerana cerita tersebut pastinya akan ditonton oleh semua lapisan masyarakat, bermula dari kanak-kanak hinggalah kepada yang dewasa. Lihatlah betapa ceteknya ilmu agama yang ada pada diri sehingga sanggup melakonkan watak yang memerlukannya berkemban dan mendedahkan tubuhnya buat tatapan umum.
 Selain itu terdapat juga penggunaan bahasa yang kasar seperti yang terdapat dalam cerita 'Bohsia: Jalan Pilih Jalan Hitam'. Saya tahu pengarah sebenarnya cuba untuk menggambarkan situasi dan keadaan sebenar seorang mat rempit tetapi pengarah juga perlu untuk memikirkan siapa sasaran mereka dan kepada siapa filem ini akan dijual dan dipertontonkan. Contohnya dalam filem V3 Samseng Jalanan, Bohsia: Jalan Pilih Jalan Hitam dan sebagainya. Kebanyakan dialog yang dibentuk agak kasar dan menggunakan perkataan seperti mencarut.

0 ulasan: