BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 18 Mac 2011

BAHASA MESEJ

Bahasa mesej? Adakah bahasa mesej boleh dikaitkan dengan bahasa rojak? Jawapannya adalah 'ya'. Hal ini demikian kerana bahasa yang sering kita gunakan untuk menaip mesej di telefon bimbit adalah berbentuk rojak. Hal ini kerana kita sering mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris di samping bahasa-bahasa lain serta sering menggunakan singkatan perkataan hasil rekaan kita sendiri. Contohnya: 

"U ngah watpe? U at ner?"
"Ku malaz nak tubek..byk keje nak wat. Kalo xsiap t kene tibai sama lect."

Akibat daripada penyalahgunaan bahasa tersebutlah, perkembangan bahasa Melayu kita kian merosot. Kadang-kadang saya terkejut apabila ada orang Melayu yang berbangsa Melayu dan lahir di bumi Melayu tidak dapat mengeja perkataan bahasa Melayu dengan betul sedangkan dia boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik. Hal ini jelas kita dapat rumuskan bahawa dia masih tidak dapat menguasai bahasa Melayu dengan baik walaupun bahasa itu adalah bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara kita. Kadang-kadang timbul juga rasa sedih dan simpati kepada golongan ini. Padahal kita telah didedahkan dengan bahasa ini secara tidak formal sejak kita mula-mula boleh bertutur lagi dan setelah itu kita memperoleh ilmu bahasa Melayu secara formal sejak kita berada di tadika sehinggalah ke tingkatan lima, enam dan seterusnya di Institut Pengajian Tinggi (IPT). Saya hairan mengapa golongan ini masih tidak mampu untuk menguasai bahasa sendiri sedangkan pelbagai pendedahan telah diberikan. 

Sebolehnya selepas ini, marilah kita menggunakan bahasa Melayu yang betul sama ada dalam lisan mahupun tulisan. Hal ini akan membantu kita dalam menguasai bahasa kita dengan lebih mudah dan berkesan tanpa mengalami kesulitan lagi.

0 ulasan: