BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Jumaat, 28 Januari 2011

SIRIH PULANG KE GAGANG ----> KELANTAN

Bendera Negeri Tercinta - KELANTAN



Alhamdulillah..Pagi esok (Sabtu) aku akan berangkat pulang ke kampung. Hati ini terasa tidak sabar untuk pulang ke kampung berjumpa keluarga dan kawan-kawan. Walaupun baru berada di Tanjong Malim sekitar sebulan tapi aku merasakan begitu lama masa berlalu. Aku rasa seperti akulah orang yang paling lama melangkah keluar dari Pekan Tanjong Malim. Kawan-kawan aku semua telah berangkat sekitar hari Khamis malam dan Jumaat pagi. Hal ini demikian kerana pada hari Khamis kami tiada kuliah. 

Jadi, bermula pada hari esok aku akan bertutur dalam dialek Kelantan, tidak kira kepada siapa kerana aku akan menjejakkan kaki di bumi Kelantan. Sesungguhnya aku bangga menjadi anak Kelantan. Kelantan sememangnya mempunyai dialek yang begitu unik kerana dalam menentukan satu makna, dialek Kelantan ini mempunyai banyak perkataan atau nama.  Begitu juga dengan satu perkataan tetapi mempunyai banyak makna. Unik, bukan?

Contoh perkataan yang terdapat dialek Kelantan yang mempunyai satu makna banyak nama ialah :
kerek, acak, sokmo  
  • kerek : disebut kèrek bermaksud acap kali, banyak, rapat-rapat; contoh aya
  1. Dia kerek singgoh di ghumah aku. ( Dia acap kali datang ke rumah aku.)
  • kèrek juga membawa maksud rapat, lawannya jarang; contoh ayat:
  1. Emakmu beranok kérek. ( Emak kamu beranak rapat-rapat atau banyak.)
Begitu juga kata acak dan sokmo yang digunakan bersilih ganti kerana membawa maksud yang sama atau hampir sama. Contoh ayat:-
  1. Dollah acak/kérek gi Kota Bharu. ( Dollah kerap pergi ke Kota Bharu.)
  2. Dia tidor sokmo/acak dale kelas. ( Dia selalu tidur di dalam kelas.)
Contoh perkataan yang terdapat dialek Kelantan yang mempunyai banyak makna satu pula ialah: 
bu'
Bu-a membawa maksud bercakap, cakap banyak yang lebih kepada bohong atau cakap tak jujur. Bu-a juga boleh membawa maksud menipu. Contoh ayat:-

1. Mu ni suko bena bu-a. ( Awak ni suka sangat bercakap. ) 
2. Jange cayo dio, dio acak bena bu-a. ( Jangan percaya dia, dia kerap bercakap bohong/menipu.)

Selain daripada perkataan bu'a, banyak lagi perkataan yang terdapat dalam dialek Kelantan yang mempunyai banyak makna. Antaranya ialah naka (nakal, lawak) dan belawok (menipu, berlawak). 

Wah, aku jadi semakin tidak sabar untuk balik ke kampung halamanku. Hanya tinggal lagi beberapa jam sahaja lagi aku akan melangkah dan menjejakkan kaki di bumi Kelantan. 

Buah fikiran: 
Dialek Kelantan merupakan salah satu daripada variasi bahasa yang unik dan kaya terutamanya dari segi sebutan, kosa kata dan makna. Bagi terus memelihara khazanah bahasa yang cukup berharga ini, pelbagai tindakan dan inisiatif telah diambil. Antaranya ialah Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur (DBPWT) telah mengadakan rancangan Rampai Budaya: Kayanya Bahasa Kita yang disiarkan secara langsung melalui siaran Kelantan FM.Sayangilah dialek kita! 8-)
Laman Web Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan
Logo Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan
Bergambar kenangan bersama dua orang pemain bola sepak Kelantan iaitu Daudsu dan Piya
Gomo Kelate Gomo...Bia sapa cawak gote..



0 ulasan: