BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Isnin, 17 Januari 2011

KENAPA SUSAH UNTUK BERBUDI BAHASA?

Begini ceritanya, pagi semalam selepas saya balik dari bersenam, saya dan kawan saya bercadang untu ke Kuala Lumpur. Selepas menghubungi kawan yang tinggal di Pantai Dalam, kami berjanji untuk berjumpa di Mid Valley. Kawan saya menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) mengatakan dia menunggu kami di KFC.
Kami bertolak ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas transnasional pada jam 12 tengah hari. tepat jam 1.30 petang kami telah sampai di hadapan stesen LRT Pasar Seni.
Kemudian kami menaiki LRT sehingga ke Stesen Universiti.
Selepas itu, kami mengambil inisiatif untuk menaiki bas Rapid KL untuk ke Mid Valley Megamall.
 Dalam perjalanan yang hanya mengambil masa beberapa minit sahaja, kamipun sampai di Mid Valley Megamall. Bayaran untuk tambang bas tadi RM1. Sekarang saya betul-betul berada di hadapan Mid Valley, cuma perlu melangkah sedikit sahaja lagi untul masuk ke dalam.
Mid Valley Megamall memang terkenal di Kuala Lumpur. Kalau hujung minggu tempat ini memang sesak dengan orang ramai.Maklumlah hujung minggu sahajalah masa untuk mereka berjalan-jalan dan membeli-belah. Saya dan kawan saya pula masih teruskan perjalanan menuju ke KFC yang terdapat dalam Mid Valley. Kami sudah sampai di KFC. Azla dan Linie senang asyik menunggu.
Selepas mengambil tempat duduk, kamipun pergi ke kaunter untuk memesan makanan. Saya pesan "Celebration Combo A". Dapat gelas KFC percuma, gelas itu cantik sangat. Saya suka!
Selepas habis makan, kami menuju ke MPH Bookstore.
Kawan saya teringin hendak beli novel terbaru. "Antara Benci dan Rindu", tapi sayang novel itu sudah laris dijual. Alamatnya kenalah tunggu cetakan seterusnya. Saya yang sedang asyik membelek-belek novel akhirnya telah terjerat dengan empat buah novel. Nampak gayanya melayanglah duit saya RM80. Antara novel yang baru sahaja dimiliki dari MPH Bookstore ini ialah:

Setelah menghabiskan duit di sana kami menuju pula ke "Golden Screen Cinema". Ini merupakan tujuan kedua kami datang ke Kuala Lumpur. Wah, ramai pula orang yang ingin tengok wayang hari ini! Hari minggu, biasalah!
Kami datang untuk menonton wayang cerita "KHURAFAT: Perjanjian Syaitan". Bunyinya macam ngeri tapi ceritanya memang seronok. Banyak pengajaran yang boleh diambil dalam filem ini. Tahniah kepada Shamsul Yusof!
Situasi:

Bermulalah cerita di dalam panggung. Kami telah mengambil tempat masing-masing sebelum wayang ditayang. sedang asyik melihat tayangan iklan di papan skrin panggung, tiba-tiba datang seorang lelaki dewasa Cina menerpa dan memarahi saya. Semuanya gara-gara dia tuduh saya mengambil tempat duduk dia. Saya yang terpinga-pinga ketika itu agak terkejut kerana setahu saya tempat itu memang tempat saya. Saya menjadi tidak tentu arah. Tidak berani hendak melawan lelaki Cina itu. Malu!! Semua mata memandang kami. Saya cepat-cepat mengambil inisiatif dengan meminta tiket dari kawan saya. Sah!! Ini memang tempat duduk saya. Lelaki Cina itu yang salah masuk panggung. Dia bukan main lagi memarahi dan menengking saya tetapi dia juga yang salah. Tidak bolehkan dia berbudi bahasa?? Tengoklah akhirnya dia sendiri yang terkena buah keras. 

Ini adalah antara perbualan saya, kawan dan lelaki Cina tersebut:

Lelaki Cina: helo, lu sudah duduk tempat saya ah.

Saya: Aik?? Bila pulak? Ini memang tempat saya. (Orang di sebelah, belakang dan depan sudah mula tengok drama kami. Malu!)

Kawan saya: Ini memang tempat kami.

Lelaki Cina: Ini tempat sayalah! Tengok, saya sudah beli ini tiket. Memang tempat duduknya 12. Kamu yang salah. (Dia mula marah dan tunjuk tiketnya pada aku. Aku pula makin gelabah.) Mana lu punya tiket. Bagi saya tengok!!

Saya: Yati, mana tiket kita. (Kawan saya nagi tiket tersebut pada saya dan kerana panggung sudah ditutup lampu, saya terpaksa menggunakan cahaya telefon bimbit untuk melihantnya. Tetapi, tiba-tiba lelaki Cina itu ingin merampas tiket itu dari tangan saya secara kasar.) Ish, apa ni? Biarla saya tengok dulu.
Lelaki Cina: Bak sini saya tengok tiket lu!! (Arahnya sambil marah-marah dengan muka tidak puas hati dan bersuara tinggi. Sah satu panggung boleh dengar.) 

Kawan saya: Tempat kami dah betul, encik.

Lelaki Cina: Aiyaaaa....ini tiket apa pasal boleh sama. Lu tengok ini tiket saya, takkan sama. (sambil tunjuk tiket dia.)
Sah!! Dia salah!!

Kawan saya: Encik, ni panggung 12. Encik punya 13. Encik dah salah masuk panggung. Ni untuk tayangan filem KHURAFAT. (Saja ditekankan perkataan Khurafat)

Lelaki Cina: (mula malu) Iyaka??

Tanpa minta maaf, lelaki Cina itu terus berlalu pergi. Patut ke?

Komen: Sepatutnya dalam hal ini, lelaki Cina itu perlu bertanya secara lembut dan tidak menuduh saya secara membabi buta. Hal ini demikian kerana kita belum lagi mengetahui pihak mana yang betul. Dia sepatutnya menggunakan bahasa yang lembut dan bersopan-santun dan bukannya menengking saya seolah-olah saya ini seperti penjenayah yang paling dikehendaki polis.Susah ke hendak berbudi bahasa walaupun kita berlainan bangsa?
Tambahan pula, selepas disahkan dia bersalah, dia langsung tidak memohon maaf kepada kami, khususnya saya. Malah dia hanya pergi tanpa berkata apa-apa seolah-olah tiada apa yang berlaku. Susah sangat ke untuk mengucapkan kata maaf sedangkan sudah terang lagi bersuluh bahawa dia memang bersalah?
Inilah ragam manusia. Saya sangat kesal atas apa yang terjadi. Saya berharap cerita ini menjadi iktibar kepada orang lain. Jangan kita perlakukan orang sebegini rupa jika kita tidak diperlakukan sebegini hina.
Sedarlah, bahasa melambangkan jiwa bangsa.

0 ulasan: