BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat datang ke blog saya.... =D


Sabtu, 22 Januari 2011

BELAJARKAH?

 Assalamualaikum semua....


Petang tadi saya telah pergi ke pasar malam bersama kawan-kawan serumah saya. Pasar malam tersebut terletak di pekan Tanjong Malim. Saya bergerak menuju ke sana pada jam 6.30 petang. Kedai pertama yang saya kunjungi ketika itu ialah kedai Kak Nor. Kak Nor merupakan seorang pengusaha tudung. Terdapat pelbagai jenis tudung yang dijualnya.

Kemudian, kami menuju pula ke kedai yang menjual ikan. Setelah puas memilih akhirnya kami hanya memilih ikan kembong satu kilogram. Kemudian kami singgah ke kedai yang menjual buah-buahan dan kek. Manakala kedai terakhir yang kami kunjungi ialah kedai abang yang jual sayur-mayur. Terdapat pelbagai jenis sayur yang dia jual. Saya memang suka memborong sayur di kedai abang tersebut. Selain harganya yang berpatutan, abang tersebut juga melayan karenah pelanggannya dengan baik dan bersopan-santun. Apa yang menarik minat saya, ketika sedang khusyuk memilih sayur, datanglah seorang pelanggan yang berbangsa India. Dia berdiri di sebelah saya. Kemudian datang lagi pelanggan berbangsa Cina. Tapi apa yang memeranjatkan saya abang tersebut mampu dan berkebolehan bertutur dalam bahasa Cina dan Tamil dengan baik.

Jadi, pada pendapat saya, seseorang itu mampu untuk bertutur dalam pelbagai bahasa jika dia benar-benar ingin belajar dan tidak mudah putus asa. Dalam dunia perniagaan pula, ia akan memudahkan kita untuk berinteraksi dan berkomunikasi dengan masyarakat pelbagai budaya dan bangsa dan ini sekaligus akan mengeratkan lagi sesebuah perhubungan dalam sebuah negara yang memiliki masyarakat majmuk.

2 ulasan:

.:Farah Liyana:. berkata...

pon pon! fara dtg melawat kamu :)

QasEh uNgu vIoLeT berkata...

sila sila...saya lagi suka....=D